stadje in de stad
stedelijk lyceum Lakbors
In een binnenterrein achter de Lakborslei in Deurne bouwen we een grote nieuwe school. Op het eerste gezicht lijkt de krappe en vreemd gevormde kavel te klein en beperkt voor de ambitieuze opdracht. Toch biedt de beschutte ligging verrassende mogelijkheden voor een groene en huiselijke leer- en leefomgeving.
locatie: | Antwerpen Deurne |
wedstrijd: | 2016 (1e prijs), wedstrijdpool stad Antwerpen |
bouwheer: | SO Antwerpen met AG Vespa |
ingenieur stabiliteit: | Util Brussel |
ingenieur technieken: | Ingenium Brugge |
installatietechnisch adviseur wedstrijdfase: | JanPiet vd Weele |
Het onderwijs in de middelbare beroepsschool richt zich voornamelijk op het welzijn van mensen. Er wordt veel aandacht besteed aan zorg, verzorging, schoonheid, gezondheid en koken. Het ontwerp van de school reflecteert de sfeer en ambitie van het onderwijs.
Verscholen in het bouwblok bevond zich op de ooit groene kavel vanaf het begin van de vorige eeuw een openluchtzwembad. De twee bijhorende gebouwen aan de Lakborslei deden door hun opvallende verschijning denken aan buitenmaatse vakantiechalets. In het overdadige interieur waren salons, restaurant en een bioscoop ondergebracht. De chalets bepalen nog steeds het beeld van de overigens gelijkvormige rijwoningen om het bouwblok heen. Ze zijn reeds in de jaren 60 verbouwd tot onderwijslokalen. We integreren beide gebouwen in de nieuwe school. Met hun kenmerkende dakvormen en hun historische betekenis vormen ze het ruimtelijke en architecturale vertrekpunt voor de nieuwbouw in het binnenterrein.
Om de heel verschillende vakken op gepaste manier onder te brengen is de nieuwe school ontworpen als een stad in het klein, met verschillende herkenbare huizen, een centraal plein, tuinen en patio’s. De huizen hebben ieder hun eigen karakter en functie en vormen ieder voor zich ruimtelijke en functionele eenheden. In het grootste en centrale huis zijn de turnzaal en het studiecentrum ondergebracht. De refter, vormgegeven als breed aangelegd foyer, verbindt de huizen met elkaar.
De kenmerkende dakvormen zijn van binnenuit zicht- en voelbaar en bepalen de sfeer. Veel lokalen hebben directe toegang naar buiten. Naast de keukendeur kunnen kruidentuinen worden aangelegd. De zorglokalen hebben aan verschillende kanten uitzicht en eigen buitenruimten.
Om het forse gevraagde volume van school en gymzaal op de site stedenbouwkundig en ruimtelijk aanvaardbaar te maken wordt de gymzaal en enkele praktijklokalen in het souterrain ondergebracht. Een ruime patio met balkon en brede trap naar boven waarborgt het uitzicht, het licht en de ruimtelijke kwaliteit van de in het souterrain gelegen klaslokalen.
De school is georganiseerd rondom een plein tussen oud- en nieuwbouw. Het plein is dé ontmoetingsplek voor de leerlingen. De refter is direct aan het plein gelegen en vormt het sociale en ruimtelijke hart van het gebouw. Hij dient als lunch- en vertoefruimte, informele werkruimte en ontmoetingsplaats. Hiernaast vormt de refter een brede tribune waarvandaan men de activiteiten in de gymzaal kan volgen.